Selasa, 21 Mac 2017

Fenomena Equinox - Jabatan Meteorologi Malaysia

SUMBER :
Jabatan Meteorologi Malaysia

Kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) pada 16 Mac 2017 menafikan tular berkaitan gelombang haba yang melanda semasa Fenomena Ekuinoks yang telah tersebar luas melalui media sosial.  Memandangkan Negara terletak berhampiran khatulistiwa, terdapat sedikit kenaikan suhu harian dalam tempoh tersebut sekiranya tiada liputan awan. Walau bagaimanapun kenaikan suhu dijangka tidak menyebabkan gelombang haba seperti mana yang disebarkan.

Walau bagaimanapun Fenomena Equinox akan mempengaruhi Malaysia, Singapura dan Indonesia Suhu akan meningkat dan hal ini boleh menyebabkn dehidrasi kerana Fenomena ini adalah kerana matahari kini berada pada posisi tepat di atas garis khatulistiwa pada hari ini
 
Harap menjaga diri supaya tidak dehidrasi. Setiap orang harus minum kira2 tiga liter air masak setiap hari. Tekanan darah harus diberi perhatian dan dinasihatkan agar menjaga kesihatan dengan mandi air sejuk sekerap mungkin. Kurangkn mkn daging, perbanyakan mkn buah-buahan & sayur-sayuran.
 
Pengalaman pertama di Malaysia dan Singapore. Heat stroke yg tidak memiliki gejala indikasi. Setelah pengsan, yg serius berbahaya seperti kegagalan organ dalaman dan menjadi lebih serius !
 
Pesan kat anak2 banyak kan minum air kosong...



Catatan
Suara Sensasi
Aspirasi Rakyat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan