Sabtu, 31 Ogos 2019

Kenapa politikkan kempen "QuranHour" kerana ianya tidak membabitkan pelajar Non Muslim

Sin Chew Daily dilihat terus bermain API!! Sebaik sahaja Akhbar Cina ini berjaya dengan permainan sentimen membatalkan Khat Jawi di Sekolah, kini QuranHour pula menjadi sasaran Akhbar Cina ini. Teo Nie ching  seperti biasa menjadi pembakar api! Cuba menyemarakkan lagi isu tersebut,  masihkah kita tak nampak...?

Akhbar berbahasa Cina itu turut melaporkan bahawa beberapa guru besar sekolah Cina terperanjat selepas mereka mendapat surat pekeliling dan laporan tersebut tiada ulasan dari Jabatan Pendidikan Negeri maupun dari Kementerian.

Surat bertarikh 28 ogos telah dimaklumkan kepada guru besar bahawa kempen tersebut boleh dibuat pada masa masa yang sesuai. Ini bertujuan agar dapat menggalakkn rakyat Malaysia berinteraksi dengan Quran sebagai "Bangsa Yang Merdeka"

Akhbar Sin Chew Daily turut melapurkan,  ia bukan satu arahan tapi sekolah digalakkan turut serta dengan kempen itu.
Jesteru itu Guru Besar sekolah Cina akan menganjurkan kempen "Patriotik" bagi menggantikan #QuranHour.

Berdasarkan dari penjelasan mereka, kempen QuranHour ini telahpun bermula sejak tahun 2015 dan ianya tidak membabitkan murid bukan muslim. Tiada terdapatpun murid bukan islam yang terbabit dalam kempen ini.. Tetapi kenapa Sin Chew Daily mengeluarkan kenyataan tersebut. Adakah ianya bertujuan seolah-olah cuba menghangatkan lagi suasana politik perkauman..??


Oleh :
Simah Mamat
Aktivis NGO PerSoNa


Tiada ulasan:

Catat Ulasan