Jumaat, 12 Julai 2019

Tun Mahathir sudah terdesak atau tidak?. (Siri 1)


※ Ada beberapa perkara yang ramai penganalisa politik di media sosial terlepas pandang apabila Tun Mahathir dan DS Anwar Ibrahim mengatur langkah perkuatkan kedudukan masing2. Antaranya;
1. Vote no confidence
Tidak akan berlaku, kerana risikonya amat besar kepada yang kalah. Silap langkah, masuk perjara... So, jalan ini bukan yang terbaik.
2. The last man standing
Sedang berlaku... Anwar Ibrahim vs Azmin Ali. Tetapi ada lagi satu "pemain" iaitu Mukhriz. So, kedudukan paksi perlawanan akan menjadi lebih menarik lagi apabila Anwar (PKR) vs Azmin (PKR) vs Mukhriz (PPBM). Siapa akan terperangkap?.
3. Rombakan kabinet pada bulan September 2019
※ Final test buat Tun Mahathir. Formula Tun Mahathir adalah "legasi". Perdana Menteri dari PPBM akan diganti oleh MP PPBM. Objectif Tun Mahathir adalah menyediakan satu platform yang selesa buat legasinya. Dijangka beberapa orang Menteri kabinet akan digugurkan. Dan Dijangka juga2 beberapa MP dari PPBM, MP pro-PPBM (mungkin MP dari x-UMNO) dan Mukhriz akan diangkat sebagai Menteri kabinet yang baru. Buat masa ini, TSMY berpihak kepada kem Anwar Ibrahim. Siapa "legasi" Tun Mahathir dari PPBM, sedangkan Mukhriz masih mentah lagi?.
※ Azmin Ali (PKR) pernah berunding dengan Tun, 22 orang MP PKR yang menyokong beliau akan join PPBM sekiranya Tun lantik beliau sebagai Timb PM.
※ Wan Azizah telah keluarkan kenyataan tidak akan letak jawatan sebagai Timb PM jika berlaku rombakan kabinet.
※ Anwar Ibrahim pula keluarkan kenyataan tidak mahu jawatan Timb PM pada rombakan kabinet ini.
4. Bubarkan Parlimen
Jalan terakhir sekiranya apa yang diusahakan beliau tidak meyakinkan.


Oleh: Pena MZR

1.
https://www.malaysia-today.net/tag/anwar-ibrahim/

2.
https://www.headbomb.net/2019/07/anwar-dan-mahathir-sedang-berperang.html


Tiada ulasan:

Catat Ulasan