Ahad, 19 Julai 2020

Syarikat Sapura Energy Bhd telah di'Bailout' sejumlah RM2.681 bilion menggunakan dana awam dari PNB (siri 3)


Projek Kroni Tun Mahathir:
※ Analisis CIMB Research membuat rumusan secara keseluruhan bahawa PNB komited melabur RM2.681 bilion untuk menyokong langkah2 Sapura Energy mengumpul modal, yang membabitkan RM1.699 bilion bagi terbitan hak saham dan membeli keseluruhan terbitan RCPS-i bernilai RM982.7 juta. PNB muncul sebagai pemegang saham tunggal terbesar yang melabur di dalam terbitan saham "Right Issue".

※ Bersama dengan PNB merupakan pemegang saham secara langsung iaitu Sapura Technology Sdn Bhd yang melabur sebanyak RM319 juta sekali gus menjadikan jumlah dana yang terkumpul dari 2 sumber berjumlah RM3 bilion. Pegangan saham PNB ketika itu bernilai 12.6% dan Sapura Technology pula 15.9%.

※ Manakala baki RM1 bilion lagi ditaja jamin (underwriter bank) oleh Maybank dan Credit Suisse, apabila komited untuk sebarang bahagian yang tidak menjadi komitmen pemegang saham.
http://m.thesundaily.my/node/580503

※ Pembelian saham Sapura Energy oleh PNB atas tawaran terbitan Right Issue merupakan proses "Bailout" kerana;

1. PNB merupakan syarikat pengurusan modal dan pelaburan (Malaysian government-linked investment company) terbesar di Malaysia. Sejak ditubuhkan pada 17hb Mac 1978, secara praktikal PNB akan melabur samada di dalam atau di luar negara dengan mengambil kira beberapa perkara seperti risiko yang minimum, pulangan yang tinggi dan masa depan pelaburan yang terjamin. Sebaliknya, pelaburan PNB di Sapura Energy dilihat berlawanan dengan prinsip2nya.

※ Perspektus menunjukkan syarikat Sapura Energy mengalami kerugian 4 tahun berturut2, hutang syarikat semakin bertambah dan operasi syarikat semakin lemah. Maka, wang pelaburan PNB berjumlah RM2.681 bilion dilihat sebagai penyelamat (Bailout) syarikat Sapura Energy dari terjebak ke arah kemudharatan yang lebih teruk.

2. Sapura Energy mempunyai hubung-kait kepentingan dengan TS Mokhzani Bin Tun Mahathir PM ke-4 dan PM ke-7 melalui syarikat Kenchana Capitals Sdn Bhd. Pengerusi PNB adalah TS Zeti Akhtar Aziz merupakan kroni rapat Tun Mahathir. Maka, pelaburan PNB di sini amat berkait dengan faktor kronisme dan nepotisme seperti mana yang pernah berlaku pada tahun 1990-an ketika syarikat perkapalan milik TS Mokhzani telah di"bailout" daripada bankrap guna wang PETRONAS.

3. Rekod pelaburan dana awam seperti KWSP dan KWAP semakin mengecil di Sapura Energy. Laporan The Edge Markets pada 17hb Mei 2018 menunjukkan KWSP semakin mengecilkan komitmen pelaburan di Sapura Energy. Melihat kepada laporan kewangan Sapura Energy yang berakhir pada 29hb April 2016, pegangan saham KWSP adalah 13.59%. Kemudian, ianya makin menurun kepada 11.27% pada April 2017. Dan yang terakhir, saham KWSP di Sapura Energy hanya 4.8%.
http://www.theedgemarkets.com/article/epf-ceases-be-sapura-energys-substantial-shareholder

※ Sementara itu, pada 24hb Ogos 2018, KWAP telah menjual 1.21 juta saham pada harga 41.5 sen. Saham KWAP menurun kepada 365.4 juta dari 459.1 juta.

※ Maka, tindakan PNB meningkatkan nilai pelaburan sebanyak RM2.681 bilion dilihat tidak masuk akal apabila terus menerus merisikokan wang rakyat. Ianya dilihat bagaikan ada tangan ghaib (hidden hand) yang memerintah untuk berbuat demikian.
https://www.malaysia-today.net/2017/04/28/why-wont-mahathir-talk-about-his-sons-wealth/

Oleh: Pena MZR
16hb Oktober 2018
19hb Julai 2020 (kemaskini)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan