Isnin, 13 Julai 2020

Fakta ringkas di mahkamah oleh TS Shafee Abdullah: Siapa Datuk Shahrol Azrai Ibrahim Halmi (bekas CEO 1MDB) dalam skandal 1MDB?


1. Dilabel oleh Department of Justice (DoJ), U.S. sebagai 1MDB MO2
2. Beliau berpakat dengan Casey Tang (Tang Keng Chee), Jasmine Loo Ai Swan, Terence Geh dan Tim Leissner untuk mencuri wang 1MDB

▪DoJ merujuk MO2 adalah CEO 1MDB yang bertugas pada penggal 2009-2013. DoJ mendakwa Datuk Shahrol Azral terlibat dalam proses pemindahan wang US$700 juta dari syarikat 1MDB ke akaun Good Star Ltd milik Jho Low. Transaksi wang ini berlaku selepas 1MDB dan Petro-Saudi mementerai perjanjian projek usahasama (joint venture) pada 28hb September 2009.

▪️Siasatan DoJ juga mendapati Datuk Shahrol Azral melalui satu terma projek yang dipanggil Projek Maximus, telah menerima US$1 juta pada 29hb Julai 2013 dari Tim Leissner (bekas pekerja bank Goldman Sachs). Wang itu adalah sebagai imbuhan kepada beliau selepas berlakunya proses transaksi pembayaran bon oleh 1MDB berjumlah US$1.75 bilion bagi pengambilalihan Genting Sanyen Power Sdn Bhd. Goldman Sachs memperolehi keuntungan US$114 juta dari projek ini.

▪️Keuntungan yang sama juga diperolehi oleh Bank Goldman Sachs menerusi satu lagi projek iaitu "Projek Magnolia", merujuk kepada bon pertama bernilai US$1.75 bilion yang diisukan bagi pengambilalihan Tanjong Energy Holdings Sdn Bhd.

https://www.theedgemarkets.com/article/shahrol-confirms-he-1mdb-officer-2-us-doj-report

- Oleh: Pena MZR
- 2hb Julai 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan