Rabu, 29 Julai 2020

Kerajaan negeri WARISAN Sabah telah Tumbang!


Tumbangnya Parti WARISAN di Sabah

※ Mengimbas kembali keputusan pada PRU14 untuk negeri Sabah, DS Shafie Apdal dari Parti Warisan Sabah (WARISAN) yang merupakan parti yang pro-PH memenangi 21 kerusi DUN, DAP (6) dan PKR (2). Jumlah terkumpul ADUN2 pro-PH adalah 29 kerusi ADUN.

※ TS Musa Aman (BN) yang memimpin parti2 komponen BN memperolehi 29 kerusi DUN dan Datuk Jeffrey Kitingan dari Parti Solidariti Tanah Airku (Solidariti-STAR) parti pro-BN memenangi 2 kerusi ADUN. Jumlah 31 kerusi DUN sudah memadai untuk BN memimpin kerajaan negeri Sabah.

※ Malang tidak berbau, selepas TS Musa Aman mengangkat sumpah sebagai KM Sabah, ada 6 ADUN BN telah "lompat parti" ke parti WARISAN Sabah menyebabkan kerajaan BN Sabah telah tumbang kesan dari kurangnya majoriti kepada parti WARISAN Sabah yang pro-PH. 

※ Parti WARISAN pimpinan DS Shafei Apdal telah beroleh majoriti mudah dengan 35 kerusi DUN daripada 60 kerusi DUN sekali gus layak untuk mereka membentuk kerajaan di negeri Sabah.

※ Pada 29hb Julai 2020, kerajaan negeri Sabah sekali lagi bertukar apabila terdapat lebih 15 ADUN dari pelbagai parti dari parti2 komponen PH telah hilang kepercayaan kepada DS Shafei Apdal. ADUN2 ini ingin bersama TS Musa Aman yang diyakini boleh membawa negeri Sabah lebih baik lagi.

Senarai ADUN2 yang hilang kepercayaan kepada DS Shafei Apdal ialah;

Bekas ADUN UMNO 
1. Datuk Abdul Muis Pichu (Sebatik)
2. Datuk Hamisah Samat (Tanjong Batu)
3. Osman Jamal (Balung)
4. Saddi Abdul Rahman (ADUN Sukau)
5. Bolkiah Ismail (Adun Pitas)
6. Musbah Jamli (ADUN Tempasuk)
 
Bekas ADUN UPKO
7. Datuk Abidin Madingkir (Paginatan)
8. Datuk Masiung Banah (ADUN Kuamut)
9. Limus Jury (ADUN Kuala Penyu)
10. James Ratib (ADUN Sugut)

Bekas ADUN PBS
11. Abdul Rahman Kongkawan (ADUN Labuk)
12. Datuk Anita Baranting (ADUN Tandek)

ADUN PKR
13. Kenny Chua Teck (ADUN Inanam)
14. Jaffari Waliam (Senator PKR)

WARISAN
15. Mohamad Mohammarin (ADUN Banggi)

DAP
16. Loh Ee Eng (Senator DAP)

Nota: Senarai nama2 ADUN lain akan diumumkan pada hari TS Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah yang baru.

Oleh: Pena MZR
30hb Julai 2020

1 ulasan:

  1. Padan muka Madey..
    Padan muka Lim Kit Sial..sedang tidur lena sebab NAJIB dah kena, tapi adik kesayangan Piei bedal pun tempias sama..ayuh warga sabah..terus maju kehadapan.

    BalasPadam