Rabu, 22 Julai 2020

Perlukah wang derma dikenakan cukai pendapatan?



※ Secara sedar atau tidak sedar, keputusan mahkamah membuktikan kerajaan PH terpaksa mengaku bahawa wang yang dicurigai berada di dalam akaun DS Najib itu bukan wang curi atau wang samun atau wang yang dirompak dari syarikat 1MDB. Ternyata kerajaan PH telah mengaku mereka fitnah DS Najib selama ini.

※ Terdapat juga di dalam senarai yang meminta DS Najib bayar cukai adalah wang dari sumber derma kerajaan Arab Saudi RM 2.6 bilion. Secara tak langsung, Kerajaan PH terpaksa mengaku yang wang RM 2.6 bilion itu bukan wang dari 1MDB.

※ Masalah yang ditimbulkan oleh kerajaan PH sehingga terbawa ke hari ini ialah: kenapa wang derma perlu dibayar cukai?. Mana rules of Law yang sebenar?. Adakah wujud double standard di dalam peraturan percukaian?.

※ Kepada pihak LHDN, sila sebut dengan jelas, akta mana yang memperuntukkan wang hasil derma itu perlu dibayar cukai?.

※ Akta Cukai Pendapatan 1967 menyatakan wang derma adalah wang bukan pendapatan. Prinsip am percukaian ke atas wang derma tertakluk kepada pembayaran secara sukarela individu berkenaan.

https://m.malaysiakini.com/news/428803

https://www.sprm.gov.my/arkib-kenyataan-media/449-penjelasan-mengenai-isu-dana-rm2-6-bilion-dan-siasatan-src-international

Oleh: Pena MZR
4hb Julai 2019
22hb Julai 2020 (kemaskini)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan