Selasa, 21 Julai 2020

Pengakuan bahawa IPIC telah menerima bayaran daripada 1MDB dalam Kes Pertikaian Obligasi Kontrak


Fakta Ringkas IPIC dan 1MDB Dalam Kes Pertikaian Obligasi Kontrak Sehingga Terpaksa Di Bawa ke Mahkamah Timbangtara London.

1. Selisih faham antara IPIC dan 1MDB muncul apabila;
※ Kenyataan IPIC pada 11hb April 2016 menafikan Aabar-BVI adalah anak syarikat mereka. Seterusnya IPIC bertindak membatalkan perjanjian pertukaran aset dengan 1MDB.

※ Kenyataan balas pihak 1MDB pada 12hb April 2016, menegaskan bahawa Aabar-BVI merupakan anak syarikat IPIC dan pembayaran deposit ke dalam akaun Aabar-BVI dibuat berdasarkan arahan wakil IPIC dan Aabar Investment PJS.

2. Klausa Tuntutan dan Klausa Kontrak antara IPIC dan 1MDB
※ IPIC menuntut tanggungjawab 1MDB terhadap semua pembayaran faedah akan datang dan pembayaran prinsipal bagi 2 bon terbitan syarikat2 Kumpulan 1MDB Group yang berakhir (matang) pada 2022.

"Obligasi kontrak di bawah Lembaran Terma Terikat (BTS) seperti yang dinyatakan dalam pengumuman IPIC GMTN Limited pada 10hb Jun 2016 (RNS Nombor 7064P) merupakan tuntutan International Petroleum Investment Company (IPIC) dan anak syarikatnya, Aabar Investments PJS (Aabar) kepada Mahkamah Timbangtara Antarabangsa (RFA) London berhubung tuntutan melibatkan lebih AS$6.5 bilion daripada 1MDB".

※ Klausa Kontrak yang dimenterai menuntut pihak 1MDB bertegas: 1MDB tidak akan membayar sekali lagi jumlah AS$3.5 bilion kepada IPIC atau membayar nilai pokok bon AS$3.5 bilion kerana proses pembayaran sudah pun dilakukan oleh 1MDB kepada IPIC.

3. Terdapat 2 situasi yang berlaku ketika pertikaian obligasi kontrak antara IPIC dan 1MDB dibawa ke Mahkamah Timbangtara London iaitu;

i. Peringkat permulaan tuntutan (sebelum siasatan), IPIC tidak pernah mengiktiraf bahawa 1MDB telah membayar mereka USD3.5 bilion dan Aabar telah menjamin 2 unit dana 1MDB - yang dipanggil unit dana Brazen Sky Cayman dan dana GIL.

ii. Apabila Semakan Kontrak dan ketika memasuki fasa Perundangan, IPIC telah mengakui menerima bayaran tersebut dan menyatakan mereka akan berkerjasama dengan 1MDB untuk menyelesaikan kes ini di luar mahkamah arbitrari (timbang tara).

Mengapa IPIC telah mengaku menerima bayaran daripada 1MDB?.

※ Terdapat 2 syarikat Aabar Investments PJS iaitu;
1. Berpusat di British Virgin Island (BVI)
2. Berpusat di Abu Dhabi

※ Semakan oleh pihak 1MDB yang turut mendapat khidmat peguam dalaman dan dari luar mengesahkan: Aabar Investments PJS Ltd di British Virgin Island (BVI) dimiliki Aabar Investments PJS di Abu Dhabi.

※ Ketika 1MDB tandatangan perjanjian perkongsian dengan Aabar Investments PJS di Abu Dhabi, perbincangan adalah dengan Pengerusi Aabar, Khadem Abdullah Al-Qubaisi dan Pengarah Urusan Aabar, Mohamed Badawy Al-Husseiny. Khadem Al-Qubaisi juga adalah Pengarah Urusan IPIC dan Pengerusi Aabar Investments.

※ Syarikat Offshore Incorporations Limited (OIL) beribupejabat di Hong Kong dan teraju antarabangsa dalam perkhidmatan syarikat dan perbadanan antarabangsa telah mengeluarkan Sijil Pengesahan Pemilikan, mengesahkan 2 pengarah Aabar Investments PJS Ltd di BVI adalah Pengerusi dan Pengarah Urusan Aabar Investments PJS dan pemilik tunggalnya ialah syarikat Abu Dhabi, Aabar Investments PJS.


Oleh: Pena MZR
3hb Mei 2020
Update terkini 21hb Julai 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan