Rabu, 22 Julai 2020

Jawapan kepada isu wang cukai berjumlah RM1.69 bilion


Isu wang cukai berjumlah RM1.69 bilion dalam bentuk derma dan sumbangan perlukah dikenakan cukai.??

▪️Dari pecahan RM1.69 bilion, ia jelas menunjukkan bahawa cukai ini dikenakan ke atas apa yang diterima dari derma dan sumbangan luar negara dalam akaun DS Najib. Ini termasuk sumbangan dari Menteri Kewangan Arab Saudi dan putera Arab yang telah pun disahkan oleh pegawai bank dalam perbicaraan kes SRC.

▪️Mengikut prinsip am percukaian, wang derma bukan diklasifikasi sebagai pendapatan tetap tidak tertakluk kepada Akta Cukai Pendapatan 1967. Berhubung pembayaran secara sukarela ia terletak kepada kemampuan individu yang terbabit tanpa ada unsur2 paksaan atau dengan kata lain, wang tersebut tidak terikat dengan mana klaus undang2.

▪️Antara kategori wang yang tidak dikenakan cukai oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri ialah
1. Wang derma
2. Wang dari sumber asing (sebelum 1 tahun)
3. Dana politik

▪️Daripada senarai wang yang dicukaikan, ianya termasuk wang derma RM2.6 bilion untuk tahun 2013. Pegawai bank juga telah sahkan dalam mahkamah bahawa dana tersebut telah dipulang kepada penghantar selepas 4 bulan diterima.

▪️Sejak PRU14, terdapat banyak bukti di mahkamah dan dari penjelasan penerima dana bahawa semua dana yang diterima telah digunakan untuk projek kebajikan sama ada terus kepada rakyat atau program kebajikan melalui NGO dan parti politik. Mengikut LHDN penggunaan dana untuk CSR boleh ditolak dari cukai tapi mereka tetap mahu denda DS Najib.

1.
https://nthqibord.com/2019/07/04/najib-jawab-isu-cukai-rm1-69-bilion/
2.
https://m.malaysiakini.com/news/428803
3.
https://www.sprm.gov.my/arkib-kenyataan-media/449-penjelasan-mengenai-isu-dana-rm2-6-bilion-dan-siasatan-src-international

Oleh: Pena MZR
13hb Ogos 2019
22hb Julai 2020 (kemaskini)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan