Khamis, 19 November 2020

Cubaan Rampas Kuasa (Kudeta) 2015

Cawangan Khas Bukit Aman temui bukti.

※ Segalanya bermula pada 10hb Februari 2015, apabila Tong Kooi Ong  bersama Ketua Pegawai Eksekutif The Edge Ho Kay Tat telah bertemu Clare Rewcastle-Brown dan Andreas Xavier Justo di sebuah hotel di Singapura. Pertemuan tersebut telah membawa kepada bukti kukuh tentang penglibatan Jho Low di dalam 1MDB.

※ Justo telah memberi satu hard disk yang mengandungi lebih 227,000 dokumen dari pejabat Petro-Saudi. Data ini melebihi 90 gigapbyte mengandungi maklumat kegiatan memanipulasi rancangan usahasama antara 1MDB dan Petro-Saudi yang boleh menjatuhkan DS Najib Perdana Menteri ke-6 ketika itu.

※ Pihak PDRM telah mendapat maklumat berkenaan satu sindiket mengenai data yang dicuri, pengubahan wang haram antarabangsa dan penipuan yang dimulakan oleh Tong Kooi Ong dan Ho Kay Tat yang bersubahat menipu, mencuri data dan mempunyai akses kepada sindiket pengubahan wang haram antarabangsa.

※ Ketika itu, TS Khalid Abu Bakar adalah Ketua Polis Negara (17hb Mei 2013-4hb September 2017). Sumber dalaman memberitahu, hasil siasatan besar2an pihak PDRM dari pelbagai sudut telah menemui bukti adanya satu siri pengkomplotan terancang yang didalangi oleh tokoh2 korporat, pemimpin politik, wartawan dan golongan2 elit negara cuba melawan proses demokrasi berparlimen (Kudeta). 

※ Jika disabitkan kesalahan, mereka ini boleh didakwa bawah seksyen 124 Kanun Keseksaan. Seksyen 124 Kanun Keseksaan merujuk kepada kesalahan “aktiviti yang boleh menjejaskan demokrasi berparlimen” dan boleh dihukum sehingga 20 tahun penjara.

※ Pada 3hb Ogos 2015, TS Zeti Aziz dilaporkan telah dimasukkan ke Hospital Pantai Kuala Lumpur akibat keletihan dan tekanan darah tinggi. Beliau dikatakan berada di bawah tekanan amat besar apabila disiasat oleh pegawai penyiasat cawangan khas Bukit Aman yang menjalankan siasatan berterusan dengan memakan masa panjang di bawah seksyen 124 Kanun Keseksaan.

※ Pada 16hb Mei 2018 setelah PH memerintah, Tun Mahathir mengakui TS Abdul Gani Patail ditamatkan perkhidmatan sebagai Peguam Negara ketika bekas AG tersebut dalam proses untuk mendakwa DS Najib. TS Abdul Gani Patail dipecat pada 27hb Julai 2015, manakala TSMY pada 28hb Julai 2015.

※ Namun begitu, apabila ditanya samada TS Abdul Gani pernah menunjukkan dokumen berkaitan kes pendakwaan itu semasa pertemuan dengannya, Tun Mahathir hanya berkata "tiada sebarang dokumen dikemukakan". Pemecatan itu berkait rapat dengan cubaan untuk merampas kuasa secara tidak demokratik (Kudeta) terhadap kerajaan BN pimpinan DS Najib ketika itu.

※ Pada 28hb Jul 2015 juga, kedudukan ketua cawangan Khas Bukit Aman telah berubah. Di mana DS Mohamad Fuzi Harun telah dilantik sebagai Pengarah Cawangan Khas yang baru, menggantikan Datuk Seri Akhil Bulat. Dan TS Mohamed Apandi Ali telah dinamakan sebagai Peguam Negara yang baru menggantikan TS Abdul Gani Patail.

※ Kuasa untuk menjalankan siasatan penuh adalah milik pihak PDRM dan cawangan khas manakala kuasa untuk menghukum pesalah di bawah seksyen 124 terletak pada Peguam Negara.

※ Senarai nama orang yang dikehendaki, pengkomplot terhadap kerajaan yang dipilih secara Demokratik ialah;

1) Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus (BNM)

– Timbalan Gabenor BNM

2) Shamsuddin bin Mohd Mahayidin (BNM)

– Pengarah Pentadbiran Pertukaran Asing

3) Abdul Rahman bin Abu Bakar (BNM)

– Perisikan Kewangan dan Penguatkuasaan

4) Dato ‘ Sri Mohd Shukri Bin Abdul (MACC)

– Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi)

5) Datuk Tan Kang Sai (MACC)

– Timbalan Pengarah Bahagian Operasi Khas

6) YBhg TS Datuk Rashpal Singh a/l Jeswant Singh.

– Ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Malaysia (ACAB)

7) Jessica Gurmeet Kaur D/O Nashattar Singh

– Mengetuai Pasukan Petugas Khas Sekretariat, Jabatan Pentadbiran dan Kewangan

8) Dr.Tong Kooi Ong

– Pengerusi Eksekutif, The Edge Communications Sdn Bhd.

– Pengerusi Eksekutif, Sunrise Berhad

– Pengerusi, Taiga Building Products Ltd

– Panel Penasihat Antarabangsa, CIMB

9) Ho Kay Tat

– Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Penerbit, The Edge Communicatio


Oleh: Pena MZR

20hb November 2020

Tiada ulasan:

Catat Ulasan