Selasa, 17 November 2020

Skandal Rasuah: Gabenor Bank Negara Zeti (siri 2)


※ Blogger fromtheeleventh pada 29hb Julai 2015 telah menulis satu artikel bertajuk " Corruption Scandal: Bank Negara Governor Zeti". Blogger ini menceritakan perihal suami TS Zeti Dato Tawfiq Ayman yang menerima komisen haram dalam urusan perjanjian CIMB-Southern Bank di mana pihak ke-3 (Dato Tawfiq Ayman) mendapat keuntungan berupa komisyen hasil daripada pengendalian maklumat sulit yang disalurkan oleh TS Zeti secara terang2an melanggar polisi BNM (conflict of interest dan insider trading). 

※ Mengikut peraturan pembelian dan juga penjualan institusi bank, ianya perlu diluluskan oleh Bank Negara Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti. Peranan TS Zeti sebagai Gabenor BNM mesti membuat tapisan samada menghalang atau benarkan (approval) aktiviti urusniaga tersebut dilakukan.

※ Dalam kes CIMB-Southern Bank, suami Zeti iaitu Dato Tawfiq Ayman merupakan broker tanpa lesen bagi urus niaga tersebut dan telah dibayar komisen yang sangat lumayan. Perjanjian yang dimuktamad adalah bernilai kira-kira USD1.8 juta dengan ramai penganalisis meletakkan nilai perjanjian itu pada 1.92 juta daripada nilai buku. Walaupun urusniaga ini bukan luar biasa di BSKL, perkara pertama yang menimbulkan keraguan ramai ialah berkenaan penglibatan suami TS Zeti dalam perjanjian tersebut.

※ Melalui maklumat pangkalan data yang dikemukakan oleh Konsortium Antarabangsa Siasatan Wartawan (ICIJ), unit auditor (AG) dapat tahu ada "Pelanggan Utama" daripada Malaysia mempunyai beberapa akaun bank bebas cukai di persisir Kepulauan Virgin British (BVI) milik keluarga TS Zeti. Maklumat pelanggan tersebut didedahkan oleh ICIJ bermula dari bank UBS Singapura anak syarikat bank terkenal di Switzerland iaitu UBS bank Switzerland.

※ UBS bank Singapura ialah anak syarikat kumpulan unit auditor UBS (UBS Group AG) yang berpusat di Switzerland. UBS Group AG merupakan bank pelaburan Swiss Multinasional dan Perkhidmatan Kewangan yang ditubuhkan di Switzerland.

※ Difahamkan bahawa unit AG (auditor) UBS Singapura telah membantu keluarga TS Zeti Aziz menubuhkan syarikat di BVI, di samping itu syarikat Kumpulan Portcullis TrustNet muncul sebagai penjaga rekod dan pendaftar syarikat luar negara milik keluarga tersebut.

※ UBS Singapura telah digunakan untuk menubuhkan syarikat yang berdaftar di bawah Porticulis TrustNet (BVI) Limited. Entiti luar negara dikenali sebagai Sharecorp Ltd bertindak sebagai pemegang saham penama. Ini adalah sebuah syarikat penama yang bertindak bagi pihak pemilik berfaedah ke atas entiti untuk menambah tahap kerahsiaan.

※ Ini diikuti dengan lapisan tambahan syarikat proksi di mana Sharecorp Limited telah disenaraikan sebagai pemegang saham syarikat yang dipanggil Excorp Limited yang disenaraikan sebagai pemegang saham nomini Mermeden Ltd yang menyenaraikan hak pegangan saham dalam syarikat2 Iron Rhapsody Limited dan Glittering Snow international ltd.



※ Maklumat ICIJ mendapati, 2 syarikat di BVI jelas di bawah kawalan keluarga TS Zeti Aziz. Syarikat pertama ialah Glittering Snow International Ltd dan Syarikat kedua Iron Rhapsody Limited. Suami TS Zeti Aziz, Tawfiq Ayman dan 2 anak lelaki mereka Tawfiq Ayman dan Alif Tawfiq Ayman disenaraikan sebagai pemegang saham syarikat. Alamat yang digunakan oleh syarikat2 tersebut ialah, 23 Jalan Tunku Putra, Bukit Tunku 50480 Kuala Lumpur yang disahkan sebagai alamat rumah TS Zeti Aziz.

Rujukan

1.

https://therecounter.wordpress.com/2015/08/03/everything-to-hide-icij-reveals-bank-negara-governor-zeti-aziz-offshore-bank-accounts/amp/

2.

https://fromtheeleventh.wordpress.com/2015/07/28/corruption-scandal-bank-negara-governor-zeti/


Oleh: Pena MZR

18hb November 2020

1 ulasan: