Khamis, 17 September 2020

Kenapa sikap kaum Cina mula "besar kepala" di Malaysia?.

Kenapa sikap kaum Cina mula "besar kepala" di Malaysia?.

▪️Penampakan perubahan sikap kaum Cina bermula pada pertengahan tahun 1999 apabila mereka menemui satu formula baru bagi memulakan tekanan kepada kerajaan pusat yang diterajui oleh Barisan Nasional. Asas pemikiran lateral (lateral thinking) kaum Cina ini adalah "King Makers" yakni kuasa penentu kepada perubahan iklim politik di Malaysia. 

▪️Teori kaum Cina ini berasas kepada terminologi perkataan "sokongan". Di mana mereka yakin, DAP perlukan sokongan kaum Cina dan MCA juga perlu sokongan daripada kaum Cina. Pada tahun 1999, kerajaan BN di bawah PM ke-4 Tun Mahathir telah dikejutkan oleh tuntutan melampau daripada kaum Cina yang berselindung di bawah gerakan yang dipanggil " Suqui".

▪️Suqiu 诉求 dalam bahasa Malaysia bermaksud “rayuan”. Suqiu merupakan "pertubuhan kepada Rayuan Pilihan Raya Persatuan2 Cina di Malaysia" telah ditubuhkan pada 16hb Ogos 1999. Tuntutan Suqui ini mengambil kesempatan di atas krisis pemecatan DS Anwar Ibrahim pada 2hb September 1998, di mana selepas itu telah berlaku satu gerakan reformasi untuk menjatuhkan PM ke-4. 

▪️Suqui ditubuhkan semata2 untuk menambah berat lagi tekanan kepada kerajaan BN, supaya tuntutan kaum Cina dapat segera dipenuhi sekiranya kerajaan BN inginkan sokongan kaum Cina pada PRU ke-11. Gerakan Suqiu berjaya menyatukan 2,095 buah persatuan Cina di seluruh Malaysia. Gerakan ini dikepalai oleh persatuan Jiao Zong dan Dong Zhong bersama 11 persatuan Cina secara aktif mengedar dan memungut "petition" tuntutan untuk PRU ke-11. 

▪️Senarai persatuan2 Cina itu adalah;

1. Pertubuhan Nasional Cina Malaysia (Jiao Zong) 

2. Persekutuan Persatuan2  Sekolah Cina Malaysia

3. Nanyang Universiti 

4. Alumni Associations of Malaysia

5. Taiwan Graduate Alumni Associations of Malaysia

6. Dewan Perhimpunan Cina Selangor

7. Federation of Guangdong Associations of Malaysia

8. Federation of Guangzi Associations of Malaysia

9. Federation of Fuzhou Associations of Malaysia

10. Federation of Sanjiang Associations of Malaysia

11. Huazi Research Centre

12. Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan 

13. Federation of Hokkien Associations of Malaysia

▪️Namun begitu, gerakan Suqui ketika itu telah digagalkan melalui bantahan keras oleh Bangsa Melayu menerusi demonstrasi yang digerakkan oleh NGO2 Melayu. Akibatnya, jawatan kuasa Suqiu terpaksa ketepikan 7 perkara berkenaan pertikaian hak2 keistimewaan orang Melayu.

▪️Maka bermula dari peristiwa kegagalan tuntutan Suqiu inilah pemikiran lateral kaum Cina telah mengalami sedikit ubah suai. Pendirian kaum Cina ini diubah dengan satu ketetapan iaitu Bangsa Melayu etnik majoriti di Malaysia mesti diajak bersama2 dengan mereka "sebagai kumpulan sokongan" kepada setiap perjuangan kaum Cina demi masa depan kaum Cina dan demi mencipta kejayaan.

▪️Ingat lagi ungkapan daripada Superman Hiew "Melayu Screw Melayu", ungkapan pembelot atau petualang seperti Raja Mandeliar, Si Kitol dan Melayu Barua?. Ini lah "recruit" baru yang jadi senjata ampuh kaum Cina...

1.http://dppjohor.tripod.com/petikan/apa_dia_83_tuntutan_suqui.htm

2.http://fantrealika.tripod.com/suqiu-tuntutan.htm

3.http://komentar.tripod.com/pening.htm

4. Kekangan dalam Artikulasi Kepentingan oleh NGO Etnik 

di Malaysia: Kes Suqiu dan Implikasinya. Choong Sui Fei 1, Thock Ker Pong 2. Universiti Malaya. Pdf


17hb September 2020

Oleh: Pena MZR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan